تونو تایمز

ساخت وبلاگ

خودرو دارای قطعات مختلفی است که در ارتباط نزدیک با یکدیگر کار می کنند. قطعات و اجزای فنی فلزی خودرو برای عملکرد بهتر خود نیاز به یک سیال و روان کننده دارند تا حرکت را برایشان راحت تر کند. هنگامی که موتور خودرو در حال کار کردن است، پیستون درون سیلندر حرکت کرده و بین این قطعات اصطحکاک زیادی ایجاد می شود که باعث می شود این قطعات به مرور زمان دچار استهلاک شوند. در این هنگام لازم است این اصطحکاک توسط یه ماده لغزنده روغنی کم شود تا به قطعات موتور آسیبی وارد نشود.

این جاست که پمپ روغن یا همان اویل پمپ به کار می آید. درون موتور و در قسمت زیرین آن یک سینی قرار گرفته است که روغن های روان کننده درون آن هستند. اویل پمپ نیز روی آن قرار گرفته و وظیفه آن پمپ کردن روغن های درون سینی به داخلی ترین قسمت موتور یعنی رینگ و پیستون ها است.

اجزای تشکیل دهنده پمپ روغن

اویل پمپ ها انواع مختلفی دارند اما اجزای مشترک آنها به شرح زیر است:

  • پوسته
  • چرخ دنده هرزگرد
  • چرخ دنده محرک
  • روتر داخلی
  • روتر خارجی
  • فنر روغن
  • پلانجر
  • محور اصلی
  • محور هرزگرد

چگونگی تعویض پمپ روغن

برای تعویض پمپ روغن سانتافه یا هر خودروی دیگری نیاز است که به یک تعمیرکار ماهر یا نمایندگی مجاز مراجعه کنید.

نشانه‌های عملکرد نامناسب پمپ روغن

در هنگام مشاهده هر یک از نشانه های زیر در خودروی خود، به نامناسب کار کردن پمپ روغن آن شک کرده و سریع تر اقدام به تعویض و تعمیر آن کنید. این نشانه ها عبارت اند از:

  • روشن شدن چراغ روغن
  • سر و صدای سوپاپ خودرو
  • افزایش دمای موتور

عوامل تاثیرگذار در عملکرد نامناسب پمپ روغن

عواملی هستند که باعث می شوند پمپ روغن خودرو به خوبی همیشه کار نکند و در نتیجه باعث می شود به مرور مشکلاتی برای خودرو به وجد آید. این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

بدون آب ماندن موتور به دلیل نشت آب از رادیاتور و شیلنگ‌ ها و یا نشتی‌ های دیگر و هر علتی که باعث داغ کردن موتور می ‌شود.

داغ کردن موتور هم یک مشکل بزرگ است که نباید نادیده گرفته شود.

کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن خودرو

راندن موتور با سرعت‌ های خیلی زیاد به طوری که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود.

خودروی شما نیاز دارد که به صورت مداوم سرویس و چک شود. در این چاپ ها پمپ روغن هم نیز باید بررسی سود تا در صورت وجود مشکل تعویض یا تعمیر شود. همانطور که گفیتم بهتر است برای این کار به نمایندگی های معتبر مراجه شود زیرا این نمایندگی ها و فروشگاه های مجاز اقدام به وارد کردن قطعات هیوندای و کیا به صورت اورجینال می کنند و گزینه مناسب و قابل اطمینانی برای خرید شما هستند.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 85 تاريخ : دوشنبه 31 مرداد 1401 ساعت: 17:11

تاثیر پیلاتس در کالری سوزی به نسبت دیگر ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری و پیاده روی کمتر است زیرا این ورزش، ورزشی با شدت پایین است که بیشتر به حجم دهی، عضله سازی و بهبود وضعیت کلی بدن کمک می کند؛ اما گول ظاهر ساده آن را نخورید زیرا این ورزش در طولانی مدت کالری سوزی بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت.

ورزش هایی مانند پیلاتس باعث تقویت عضلات مرکزی بدن شما می شود و علاوه بر آن، یکی از ورزش های مناسب برای آب کردن چربی های شکم است. لازم به ذکر است که میزان کالری سوزی افراد مختلف حین انجام حرکت پیلاتس برای لاغری شکم با یکدیگر متفاوت است و به عواملی مانند سن افراد بستگی دارد. برای مثال یک فرد 68 کیلویی با انجام 50 دقیقه تمرین پیلاتس در یک سطح مبتدی و آرام حدود 175 کالری می سوزاند.پ

تمرینات پیلاتس برای لاغری شکم و پهلو

تا به این جای مطلب، اطلاعاتی درباره ورزش پیلاتس و کالری سوزی آن در اختیار شما قرار دادیم. در ادامه قصد داریم چندین حرکت پیلاتس برای لاغری شکم و پهلو را به شما معرفی کنیم:

کشش جفت پا صاف

  • در حالی که از پشت روی زمین دراز کشیده اید، پاهایتان را جفت کرده و به سمت بالا ببرید.
  • 10 ثانیه مکث کنید.
  • بدون اینکه پاهایتان با زمین تماس داشته باشد آنها را به سمت پایین بیاورید.
  • دوباره آن ها را به سمت بالا ببرید.

حرکت پل شانه

  • دوباره از پشت روی زمین دراز بکشید.
  • پاهایتان را ۹۰ درجه خم کنید و کف پایتان را روی زمین قرار دهید.
  • باسن خود را به سمت بالا بکشید.
  • یکی از پاهایتان را به سمت بالا و پایین حرکت دهید و سپس همین کار را با پای دیگر تکرار کنید. انجام این کار باعث ایجاد فشار بیشتری به عضلات شما می شود.

این حرکت یک تمرین بسیار تاثیر گذار پیلاتس در لاغری شکم است و برای تقویت عضلات زیرشکم و تعادل پایین تنه نیز موثر است.

ضربدری

  • روی زمین دراز بکشید.
  • گردن خود را مقدار کمی بالا بیاورید و برای تعادل بیشتر دست هایتان را پشت گوش خود قرار دهید.
  • تصور کنید می خواهید دوچرخه سواری کنید. پاهایتان را به شکل دوچرخه ای حرکت دهید و آرنج سمت راست به سمت زانوی سمت چپ و آرنج سمت چپ را به سمت زانوی راست به حالت ضربدری و اریب حرکت دهید.

ورزش پیلاتس و یوگا

بسیاری از حرکات انجام شده در پیلاتس و یوگا مشترک هستند و در کل این دو ورزش خیلی شبیه یکدیگر هستند. تفاوت عمده این 2 ورزش در این است که یوگا بیشتر روی ذهن و افزایش تمرکز و در حقیقت بر روح انسان تاثیر می گذارد. این در حالی است که پیلاتس بر روی عضله سازی و تقویت آن متمرکز است.

منبع: https://www.sira.fit/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 115 تاريخ : دوشنبه 31 مرداد 1401 ساعت: 13:47

چربی شکم می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری ها مانند دیبات نوع 2، بیماری های قلبی و عروقی در فرد باشد  و علاوه بر آن اولین جایی است که چاق می شود و به سختی به حالت قبلی خود باز می گردد. به همین دلیل همه افراد به دنبال روش هایی برای لاغری شکم و چربی های این قسمت از بدن خود هستند.

برای لاغری شکم و آب کردن چربی های آن بهتر است هم از تمرینات هوازی مانند دویدن، پیاده روی برای لاغری و هم از تمرینات خاصی برای آن نواحی بهره برد تا هرچه سریع تر به نتیجه دلخواه خود برسید.

ورزش های تضمینی برای آب کردن شکم

ما در این مقاله قصد داریم تا 3 تا از بهترین ورزش های لاغری شکم و پهلو را به شما معرفی کنیم. مهم ترین این ورزش ها عبارت اند از:

1.ورزش کرانچ یا دراز نشست

اولین و مهم ترین حرکت برای لاغری شکم و سفت کردن ماهیچه های آن حرکت کرانچ است. طبق تحقیقات انجام شده این ورزش بالاترین رتبه را میان ورزش های چربی سوز به خود اختصاص داده است. این ورزش به این صورت انجام می شود که:

  • روی زمین به پشت دراز بکشید
  • کف پاهایتان را روی زمین قرار دهید.
  • دست هایتان را پشت سر بگذارید.
  • بالاتنه را از روی زمین بلند کرده و نزدیک زانو های خود کنید. دوباره دراز بکشید و این حرکت را در ست های 30 تایی تکرار کنید.

2.حرکت پلانک برای لاغری شکم

پلانک یک ورزش دیگر برای آب کردم شکم است که روش انجام آن به شرح زیر است:

  • روی کف دست ( یا ساعد خود) و مچ پا قرار بگیرید.
  • ۳۰ ثانیه با بدنی کاملا صاف و بدون انحنا بدن خود را به موازات زمین نگه دارید.
  • از هفته سوم و چهارم با بالا بردن یک پا فشار بیشتری وارد کنید یا می توانید مدت زمانی که خود را روی هوا نگه میدارید را تا 3 دقیقه نیز افزایش دهید.

3.تمرین کوهنوردی برای لاغری شکم

تمرین کوهنوردی یک ورزش بسیار عالی برای آب کردن شکم است که به ترتیب زیر انجام می شود:

  • در حالت شنا قرار گیرید.
  • دست هایتان را کمی بیشتر از عرض شانه هایتان باز کنید.
  • زانوی سمت راست را تا مقابل شانه راست به سمت داخل بدن خود بیاورید و دوباره به سمت عقب بازگردانید. این حرکت را برای پای دیگر نیز انجام دهید. در حقیقت در این حالت به شکم شما ضربه وارد می شود و باعث لاغری آن می شود.
  • هفته اول این حرکت را ۳۰ مرتبه و هر مرتبه ۱۵ ثانیه تکرار کنید و از هفته دوم ۴۰ مرتبه و هر مرتبه ۲۰ ثانیه تکرار کنید.

منبع: https://www.sira.fit/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 85 تاريخ : يکشنبه 30 مرداد 1401 ساعت: 17:27

روغن در موتور خودرو یکی از اجزای حیاتی بوده و مانند خون در تمامی قسمت های سیستم موتور جریان دارد. بر اثر تماس داشتن این روغن با موتور خودرو، باعث می شود که دمای آن بالا رود. اگر دمای آن به قدری بالا رود که داغ شود، شروع به تجزیه می کند و باعث می شود روغن بیش از حد شل و روان شود و درنتیجه سطح فشار آن به طور قابل توجه و خطرناکی کاهش پیدا می کند. از طرف دیگر اگر روغن موتور زیادی سرد باشد باعث می شود که این روغن به حد ویسکوزیته مناسبی نرسد و عملکرد خوبی نداشته باشد.

برای دچار نشدن به این مشکلات از سیستم خنک کننده روغن موتور استفاده می شود که ترموستاتی که در آن است باعث می شود دمای روغن موتور خودروی شما به درستی حفظ شود و بهترین عملکرد را از خود به جای بگذارد. خنک کننده روغن موتور در حقیقت یک رادیاتور کوچک است که در قسمت جلویی سیستم خنک کننده ماشین قرار گرفته و در کل زمانی کار می کند که موتور ماشین روشن باشد.

بیشتر بخوانید: خرید ترموستات خودروی کیا و هیوندای

علائم خرابی رادیاتور یا خنک کننده روغن موتور

همانطور که می دانیم تمامی قطعات به کار رفته در خودرو بعد از مدتی فرسوده می شوند و نیاز به تعویض دارند. رایج ترین مشکلاتی که برای خنک کننده روغن موتور ایجاد می شود ترک خوردن و نشتی آن است که 2 عامل زنگ زدگی و ارتعاشات جاده باعث آن می شوند. خنک کننده روغن موتور نیز با داشتن یک سری علائم و نشانه ها به ما می فهماند که دچار فرسودگی شده و نیاز به تعویض دارد. در ادامه به نام بردن این علائم می پردازیم:

وجود روغن در سیستم خنک کننده

هنگامی که رادیاتور خنک کننده روغن موتور از داخل خراب شود، ممکن است باعث شود که در سیستم خنک کننده خود متوجه وجود روغن موتور شوید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که موتور در حال کار است و فشار روغن بیشتر از فشار سیستم خنک کننده است. در این حالت روغن وارد سیستم خنک کننده می شود. این موضوع در نهایت باعث عدم روغن کاری کافی موتور می شود و می تواند موتور خودرو  شما را به شدت خراب کند.

وجود مایع خنک کننده در روغن

هنگامی که موتور در حال کار نباشد و سیستم خنک کننده تحت فشار قرار بگیرد، مایع خنک کننده از سیستم خنک کننده خودرو وارد محفظه روغن موتور می شود. سطح بالای تابه روغن موتور می تواند با چرخاندن میل لنگ در هنگام چرخش روغن، به موتور آسیب برساند.

برای تهیه خنک کننده روغن موتور برای خودروی کیا یا هیوندای خود بهتر است از متخصصان خوبی مشاوره بگیرید تا بونید بهترین قطعات هیوندای و کیا را برای خودروی خود خریداری کنید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 98 تاريخ : يکشنبه 30 مرداد 1401 ساعت: 17:22

ورزش زومبا که ترکیبی از حرکات هوازی و رقص لاتین با گام های سریع است، یکی از مهیج ترین و پرتحرک ترین روش های کاهش وزن است که تمام بدن را از بالا تا پائین با خود درگیر می کند. اسم زومبا از یک کلمه لاتین به معنای نرمش سریع و خوش گذرانی برداشته شده است.

روزی در دهه 90 یک مربی ابروبیک کلمبیایی به نام آلبرتو بتو پرز نوار های موسیقی خود را جا گذاشت اما باید کلاس را اجرا می کرد. پس نوار های موسیقی لاتین خود را از ماشین برداشت و با حرکات ایروبیک ترکیب کرد و اولین کلاس زومبای غیر رسمی در جهان شکل گرفت. سایت رسمی زومبا تعداد رقصندگان زومبا را ۱۵ میلیون نفر اعلام کرده است.

مزایا رقص و ورزش زومبا

رقص زومبا تاثیرات مختلفی در بدن ما ایجاد می کند و مزایای زیادی دارد که این موارد باعث محبوبیت هرچه بیشتر این ورزش شده است. از جمله مزایای این رقص عبارتند از:

لاغری و تناسب اندام با زومبا

به دلیل ترکیب تمرینات کالری سوز ایروبیک و رقص در ورزش زومبا، این ورزش یکی از کالری سوز ترین تمرینات هوازی است. طبق مطالعه انجام شده، کالری سوزی بزرگترین فایده ورزش زومبا است و در هرجلسه زومبا می توانید بدون خستگی بین 500-800 کالری بسوزانید. این کالری سوزانده شده حتی بیشتر از ورزش های ایروبیک و یوگا است.

لازم به ذکر است که سرعت سازگاری بدن با یک ورزش بسیار زیاد است، پس سعی کنید در کنار زومبا، دیگر ورزش های هوازی مانند شنا و پیاده روی برای لاغری هم انجام دهید.

تقویت عضلات کل بدن

این ورزش تمام بدن و همه گروه های عضلانی بدن را درگیر می کند. بسیاری از حرکات این رقص ماهیچه های بازو و سرشانه را درگیر می کند. از آنجایی که این ورزش نوعی رقص هم است و در آن از پاهای خود زیاد استفاده می کنید، باعث می شود عضلات همسترینگ، ساق پا و دیگر ماهیچه های پا تقویت شوند. علاوه بر عضلات دست و پا، ورزش زومبا برای لاغری شکم و پهلو هم بسیار مفید است و عضلات شکم را قوی تر می کند.

مبارزه با استرس و افسردگی

همانطور که اشاره کردیم، زومبا مزایای مختلفی دارد که علاوه بر اثرات مثبت رقص زومبا برای لاغری، تاثیرات فوق العاده ای نیز در کاهش استرس و اضطراب های روزانه شما دارد. این ورزش شاد باعث تقویت روحیه شما و در نتیجه ترشح اندورفین هایی مانند سروتونین می شود که اضطراب و افسردگی شما را کاهش می دهد.

در کل می توان گفت رقص زومبا باعث قوی تر، هماهنگ تر و شاد تر شدن شما می شود. بنابراین متخصصان ورزشی به اکثر افرادی که به دنبال ورزشی چربی سوز و در عین حال نشاط آور و سرگرم کننده هستند، ورزش و رقص زومبا را پیشنهاد می دهند.

منبع: https://www.sira.fit/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 93 تاريخ : شنبه 29 مرداد 1401 ساعت: 19:00

همانطور که می دانید در خودرو های اتوماتیکی مانند اکثر خودرو های هیوندای و کیا، روغن گیربکس از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو لازم است اطلاعاتی درباره خرید روغن گیربکس هیوندای و کیا و همچنین زمان تعویض این روغن داشته باشید.

تعریف روغن گیربکس و وظیفه آن

روغن گیربکس یا روغن جعبه دنده یک مایع بسیار ضروری و مهم در گیربکس است و بدون استفاده از آن عملکرد قطعات متحرک داخل گیربکس، جعبه فرمان و همچنین دیفرانسیل دچار مشکل می شود. نکته قابل توجه این است که این روغن با روغن موتور تفاوت دارد و نمی توان هیچ یک را جایگزین دیگری کرد. این روغن وظیفه خنک کردن گیربکس را نیز دارد و در آن از مواد خاصی استفاده می شود که از گیربکس دربرابر فشار محافظت می کند. در مجموع به آن ها ای تی اف یا (ATF) نیز گفته میشود.

زمان تعویض روغن گیربکس کیا و هیوندای

اگر ماشین کیا یا هیوندای دنده ای شما در تعویض دنده دچار مشکل شد، اولین چیزی که باید به آن شک کرد اتمام روغن گیربکس ماشین یا کاهش غلظت مواد افرودنی ویژه آن است و لازم است که در اسرع وقت روغن گیربکس خود را تعویض کنید. زمانی که دنده ها دچار سایش و استهلاک می شوند، ذرات ریزی از بدنه آنها کنده شده و وارد روغن می شود. این ذرات به مرور باعث تداخل در عملکرد صحیح روغن گیربکس می شوند، در این هنگام باید روغن را عوض کرد.

در مورد روغن گیربکس خودروی هیوندای و کیا در گیربکس های اتوماتیک باید گفت که این روغن خیلی زود کیفیت خود را از دست می دهد و دچار خرابی می شود. البته دفترچه راهنمای ماشین نیز اطلاعات دقیق و درستی درباره مشخصات روغن و مدت زمان تعویض آن در اختیار شما قرار داده است. پس حتما آن را مطالعه کنید.

جدول اطلاعات لازم جهت تعویض روغن گیربکس 3 مدل هیوندای

مدل ماشین

حجم موتور

نام روغن گیربکس

حجم روغن

بازدید سطح روغن

زمان تعویض

I20

1400

SP-III

6.8

15000

100000

Veloster

1600

SP-IV

7.3

ندارد

100000

Elantra

1800

SP-IV

7.3

ندارد

100000

 

 

جدول اطلاعات لازم جهت تعویض روغن گیربکس 4 مول کیا

مدل ماشین

نوع روغن موتور

حجم روغن

بازدید سطح روغن

تعویض روغن

سورنتو

            Appol Oil ATF Red-I

10

15000

40000

اپتیما

SK ATF SP-III

9.5

15000

40000

سراتو

SK ATF SP-III

6.6

15000

40000

اسپرتیج

SK ATF SP-III

7.8

15000

40000

 

سخن پایانی

یکی از اصلی ترین بخش های خودرو در قطعات کیا و هیوندای و سایر خودرو ها، چرخ دنده های گیربکس است که در خودرو وظایف بسیار مهمی دارند و نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. عملکرد صحیح این چرخ دنده ها در گرو استفاده از یک روغن گیربکس خوب و با کیفیت است. از این رو شما باید یکی از بهترین و مرغوب ترین روغن های گیربکس را برای خودروی خود انتخاب کنید.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 105 تاريخ : شنبه 29 مرداد 1401 ساعت: 18:54

امروزه اهمیت به زیبایی ظاهر که شامل لبخند و دندان هم می شود، به دلایلی مختلفی در افراد بیشتر دیده می شود. اما ممکن است این شاخصه زیبایی در بعضی افراد به هر دلیلی دچار مشکلاتی مانند نامرتبی دندان ها باشد که افراد در صدد رفع آن باشند. ارتودنسی یکی از روش های جدید دندانپزشکی است که توسط آن، مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان ها درمان پیدا می ‌کند.

ارتودنسی دندان و تفاوت آن با لمینت و کامپوزیت

هنگامی که دندان ها به هر دلیلی دچار نامنظمی و بهم ریختگی باشند، از نامرتبی های جزئی گرفته تا شدید، با انواع روش های ارتودنسی و همچنین در مواردی با لمینت و کامپوزیت دندان قابل درمان و اصلاح هستند. اما بهتر است بدانید که برای درمان و اصلاح ناهنجاری های شدید دندانی نمی توان لمینت یا کامپوزیت دندان را به عنوان روش درمانی انتخاب کرد و تنها راه حل درمان در این شرایط ارتودنسی است.

لازم به ذکر است که کاربرد انواع ارتودنسی دندان شامل، ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و انواع ارتودنسی نامرئی فقط درمان بهم ریختگی دندان ها استفاده است، اما روش های دیگر مانند کامپوزیت و لمینت دندان روش هایی برای سفیدتر کردن دندان ها و اصلاح نامنظمی های جزئی دندانی نیز هستند. ارتودنسی یک روش درمانی زمان بر است و هزینه ارتودنسی نیز بسیار بیشتر از  قیمت لمینت دندان و کامپوزیت دندان است.

آیا ارتودنسی دندان عوارضی هم دارد؟

در پاسخ به این سوال صادقانه باید گفت که هر روش پزشکی و دندانپزشکی به هیچ عنوان بدون عوارض نیست. در حالت کلی این روش بسیار کم خطر بوده، اما تعدادی عوارض نادری هم وجود دارد که می تواند برای ما مشکل ساز باشد. این عوارض عبارت اند از:

  • پوسیدگی دندان یا بیماری لثه بر اثر عدم رعایت کامل بهداشت دهان و دندان
  • واکنش های آلرژیک به دستگاه ارتودنسی
  • آسیب های بافت نرم و زخم های شانکر
  • جذب ریشه
  • ایجاد حفره ‌ها در دهان
  • آنکیلوز
  • عود مجدد

روش های جلوگیری از نامنظمی دندان ها

نامنظمی و شلوغی دندان ها می تواند ناشی از عوامل ژنتیکی، رژیم غذایی نا مناسب و وجود دندان اضافه باشد. اما برخی رفتارها و عادت های غلط هم در ایجاد این نامنظمی تاثیرگذار هستند. شما می توانید با چند راهکار ساده از بهم ریختگی دندان های خود جلوگیری کنید که این روش ها عبارتند از:

  • روی شکم خوابیدن را ترک کنید.
  • اگر کودک شما عادت به مکیدن انگشت شست دارد باید سعی کنید این عادت را کنار بگذارد.
  • سالانه حداقل یکبار برای پیشگیری از نامرتبی دندان ها و پوسیدگی دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

جمع بندی:

در واقع بهترین روش اصلاح نامرتبی دندان ها ارتودنسی دندان است که همانطور که گفته شد هزینه ارتودنسی به نسبت دو روش گفته شده بیشتر است. در بین روش ها ی مختلف ارتودنسی نیز، ارتودنسی نامرئی جدید ترین و پرطرفدار ترین روش است که البته هزینه بیشتری نیز به نسبت روش های قدیمی تر دارد.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 97 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 15:32

امروزه بیش از پیش زیبایی دندان ها و طرح لبخند اهمیت پیدا کرده است و افراد زیادی به دنبال اصلاح مشکلات و ناهنجاری های دندان و دندان خود هستند. یکی از روش های درمان ناهنجاری های دندانها ارتودنسی دندان است که انواع مختلفی دارد. ارتودنسی نامرئی یکی از جدیدترین و پرطرفدار ترین درمان های ارتودنسی است که شامل 3 نوع ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی اینویزیلاین و ارتودنسی سرامیکی می شود.

تعرفه ارتودنسی به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

ارتودنسی، درمانی معمولا طولانی مدت است و به همین جهت از لحظه آغاز تا انتهای دوره درمان شما هزینه های مختلفی خواهید کرد. به طور کلی این هزینه ها تحت تاثیر فاکتورهایی هستند که عبارت اند از:

  • نوع و شدت ناهنجاری دندانهای شما
  • نوع درمان ارتودنسی انتخاب شده برای شما
  • مدت زمان درمان
  • کلینیک و متخصص ارتودنسی انتخابی شما
  • ابزار و تجهیزاتی که برای درمان مشکل شما مورد استفاده قرار میگیرد.
  • هزینه های تعویض و تعمیر دستگاه های ارتودنسی

شما برای اطلاع کامل از قیمت ارتودنسی خود باید به متخصص ارتودنسی یا همان ارتودنتیست  مراجعه کنید و سپس او پس از بررسی هایی که بر روی دندان های شما انجام می دهد، هزینه دقیقی که باید پرداخت کنید را مطرح می کند.

پرداخت هزینه ارتودنسی از طریق بیمه

خیلی از مراجعان این سوال را می پرسند که آیا با توجه به هزینه بالای درمان خود، می توانند این هزینه را از طریق بیمه پرداخت کنند؟ باید گفته که اکثر بیمه ها، ارتودنسی را درمان زیبایی می دانند و به دلیل تعرفه های زیاد ارتودنسی پرداخت هزینه را تقبل نمی کنند، اما به طور قطعی نمی شود گفت که هیچ بیمه ای این درمان را پوشش نمی دهد و لازم است که از شرکت بیمه خود این سوال را بپرسید.

آیا  می توان هزینه ارتودنسی را قسطی پرداخت کرد؟

پاسخ این سوال "بله" است؛ خبر خوش این است که اگر بیمه شما ارتودنسی دندان ها را تحت پوشش نداشت می توانید با متخصص خود مشورت کنید و امکان پرداخت قسطی را سوال کنید، زیرا اکثر کلینیک ها امکان پرداخت قسطی هزینه ارتودنسی را برای شما در نظر گرفته اند.

بهترین سن برای انجام ارتودنسی نامرئی

این سوال که "بهترین سن برای ارتودنسی نامرئی چه سنی است؟" را از خیلی از مراجعان شنیده ایم. در پاسخ به این سوال باید گفت که این ارتودنسی برای تمام سنین قابل انجام است اما بیشتر افراد بزرگسال به دلیل فعالیت خود در جامعه این روش را انتخاب می کنند. اما کودکان دغدغه دیده شدن ارتودنسی را در دهان خود ندارند.

طول دوره درمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

مدت زمان درمان دندان های افراد در صورت استفاده از دستگاه های ارتودنسی نامرئی با توجه به شدت نامنظمی دندان ها و نوع  دستگاه استفاده شده حدود 12 الی 18 ماه طول می کشد. البته در برخی افراد ممکن است این مدت زمان طولانی تر نیز باشد.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 94 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 15:28

در سال های اخیر مشاهده می کنیم که خدمات دندانپزشکی و ارتودنسی دندان افزایش قیمت چشمگیری داشته است. این افزایش قیمت می تواند دلایل زیادی داشته باشد اما برخی افراد و مراکز دندانپزشکی وجود تحریم های سال های اخیر کشورمان ایران را بهانه کرده و افزایش قیمت زیادی بر روی هزینه ارتودنسی دندان داشته اند. در ادامه با ارتودنسی دندان و دلایل این افزایش قیمت را بررسی می کنیم.

ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان یکی از قدیمی ترین رشته های دندانپزشکی است که برای درمان ناهنجاری های دندانی و مرتب کردن آنها استفاده می شود. یعنی شما وقتی دندان های نامرتبی دارید و یا دندان هایتان دچار ازدحام است می توانید از ارتودنسی دندان استفاده کنید. همچنین ارتودنسی برای اصلاح طرح لبخند نیز استفاده می شود.

افرادی که دچار ناهنجاری های دندانی هستند در هر سنی می توانند برای درمان آن اقدام کنند اما بهتر است که در کودکی به سراغ ارتودنسی دندان بروند و به متخصص ارتودنهسی مراجعه کنند.

متخصصان ارتودنسی با دانشی که دارند می توانند یکی از انواع ارتودنسی دندان را به شما معرفی کرده و به شما در این امر کمک کنند.

چرا هزینه ارتودنسی دندان افزایش پیدا کرده است؟

عدم کنترل هزینه ها در بخش خصوصی دلیل اصلی این امر است. همانطور که میدانید مشکلات دندانی که با ارتودنسی دندان حل می شود اکثرا جزو خدمات زیبایی دندان محسوب می شوند. و ما در برخی از اقلام دارویی و درمانی که برای ارتودنسی دندان استفاده می شود، با تحریم روبرو هستیم. این تحریم ها نیز دلیلی بر افزایش هزینه ارتودنسی دندان محسوب می شود.

متاسفانه هزینه‌های دندانپزشکی دریافتی از مردم، بیشترشان نه تنها تحت تاثیر تحریم نیستند بلکه بدون هیچ حساب و کتاب خاصی دریافت می‌شوند. کار تا جایی پیش رفته که حتی تحریم مستقیم بخش پزشکی و دندانپزشکی هم نمی‌توانست هزینه‌ها را تا این مقدار جابجا کند.

به عنوان مثال هزینه ارتودنسی  دندان، هزینه ایمپلنت، هزینه عصب‌کشی و سایر هزینه‌های دیگر برخلاف مراکز دولتی، در برخی از کلینیک‌های خصوصی به قدری زیاد است که بیشتر بیماران توان پرداخت آن‌ها را ندارند. و این حاصل نمی‌شد مگر با عدم کنترل هزینه ها در بخش خصوصی.

متخصص ارتودنسی را بشناسید

ارتونسی اساساً تخصصی است که برای همین منظور (یعنی مرتب کردن دندان ها) روی کار آمده. متخصصانی که در این رشته درس خوانده و مشغول فعالیت هستند نامشان ارتودنتیست یا همان دکتر ارتودنسی است.

این متخصصان با تمام ناهنجاری های فکی (عدم هماهنگی بین دو فک) و نامرتبی های مختلف دندانی آشنا هستند و خوب می دانند چگونه و طی چه مدت زمانی این مشکلات را برطرف کنند.

 

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 95 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 15:04

دندانپزشکان به گروه ها و دسته های مختلفی مانند متخصصان ترمیمی و زیبایی، ارتودنتیست ها، متخصصان دندانپزشکی کودکان، جراحان دندان و دهان و ... تقسیم بندی می شوند. ما در این مقاله قصد داریم درباره متخصص ترمیم و زیبایی دندان اطلاعاتی برای شما ارائه کنیم و توضیح دهیم که برای انتخاب یک متخصص ترمیمی و زیبایی خوب چه پارامتر هایی را باید مدنظر قرار دهیم.

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان کیست؟

دوره عمومی دندانپزشکی بعد از 6 تا 7 سال به اتمام می رسد و متخصص ترمیمی و زیبایی دندان دندانپزشکی است که پس از گدراندن این دوره، در آزمون تخصصی شرکت کرده و پس از گذراندن 3 تا 4 ساله این دوره، دانش و مهارت ترمیم دندان ها و اصلاح طرح لبخند را فرا می گیرد. برای انتخاب یک متخصص ترمیم و زیبایی خوب ویژگی هایی را باید بررسی کرد که در صورت داشتن آن ویژگی ها می توان با خیال راحت خود را به او سپرد. در ادامه مقاله این ویژگی ها و پارامتر ها را بررسی کرده ایم:

مهارت بالا

یک متخصص ترمیم و زیبایی باید از مهارت بالایی در زیبایی شناسی برخوردار باشد و محدودیتهای روشهای مختلف درمان را شناخته باشد تا بتواند طرح درمان مناسبی را به فرد مراجعه کننده، ارائه نماید و به فرد این اطمینان را بدهد که پس از طی شدن مراحل درمان، به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

تخصص بالا

یکی دیگر از روشهای شناخت بهترین متخصص ترمیم و زیبایی دندان، توجه به سطح تخصص دندانپزشک است. فرد باید توجه کند که دندانپزشک از کدام مرجع دندانپزشکی کسب تخصص کرده است.

استفاده از تجهیزات پیشرفته برای درمان

یکی دیگر از شاخص های انتخاب متخصص ترمیم و زیبایی دندان، مجهز بودن به دستگاه های پیشرفته دندانپزشکی مورد نیاز برای درمان است.

چند توصیه برای انتخاب صحیح متخصص ترمیم و زیبایی

با کمی تحقیق و جستجو میتوان یک متخصص ترمیم و زیبایی دندان خوب پیدا کرد که تجربه کافی در درمان داشته و با کیفیت ترین خدمات دندانپزشکی را ارائه می دهد.

  • ابتدا منطقه درمان مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس با سرچ در اینترنت، لیستی از بهترین متخصصین ترمیم و زیبایی دندان در آن منطقه تهیه کنید.
  • ابتدا یک وقت مشاوره بگیرید. پس از جلسه مشاوره، تصمیم گیری برایتان راحت تر خواهد شد.
  • شرایط کلینیک یا مطب را بررسی کنید که آیا مناسب شرایط شما هست یا خیر.
  • درباره سابقه کاری دندانپزشک مورد نظر و میزان تحصیلات او پرس و جو کنید.
  • خدماتی که متخصص مورد نظر ارائه می دهد را جویا شوید.
  • به رفتار او توجه کنید؛ یک متخصص، همواره برخورد مناسبی با بیمار خود دارد.

منبع: https://www.chalava.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 118 تاريخ : سه شنبه 25 مرداد 1401 ساعت: 20:06

این امکان وجود دارد که بلافاصله پس از قرار دادن بریس ها توسط متخصص ارتودنسی کمی احساس ناراحتی کنید. این اتفاق کاملا طبیعی است زیرا وسیله ای تازه در دهان شما قرار گرفته است که به دندان های فشار وارد می کند. اما در واقع پس از عادت به استفاده آن ها درد و ناراحتی زیادی وجود ندارد.

آیا ارتودنسی درد دارد؟

معمولا بیشترین درد را در روز دوم یا سوم پس از استفاده از بریس ها خواهید داشت، اما این با گذشت روز های متوالی کاهش پیدا می کند و بعد از حدود 2هفته کاملا قطع شده و به حالت قبلی خود بر می گردید. متخصصین ارتودنسی همچنین برای تسکین درد دندان بعد از ارتودنسی در طی چند روز اول استامینوفن را توصیه می کنند.

برای تسکین درد  ارتودنسی چه باید کرد؟

کیسه یخ

دمای سرد می تواند التهاب دهان را کاهش دهد و باعث بی حسی دهان شود تا درد را احساس نکنید. اگر یک بسته یخ یا کمپرس یخ دارید، می توانید از آن برای این مورد استفاده کنید. فقط کافی است کیسه یخ را به خارج از دهان خود بمالید تا درد شما را مهار کند.

غذا های نرم

هنگام استفاده از بریس شما نباید آب نبات سفت، آدامس و غذا های سخت بخورید. بعد از قرار دادن بریس و سفت شدن آن از خوردن غذاهای ترد خودداری کنید و به جای آن غذاهای نرم و انواع سوپ و پوره جات را جایگزین کنید.

دارو های بی هوشی خوراکی

یک روش ساده برای تسکین درد برخی از بریس ها، مالیدن بی هوشی خوراکی مانند Orajel یا Anbesol به طور مستقیم روی دندان ها و لثه های حساس است. برای استفاده از آن می توانید از پنبه یا انگشت خود استفاده کنید.

بهداشت دندان

نحوه مراقبت از دندان ها و بریس ها نیز می تواند در میزان درد و ناراحتی شما تفاوت ایجاد کند. مهم ترین نکته ای که هنگام استفاده از بریس باید به خاطر داشته باشید، این است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و التهاب لثه باید هم دندان ها و هم بریس ها را تمیز نگه دارید. غذا روی براکت ها و سیم ها گیر می کند؛ بنابراین باید آن ها را کاملا تمیز کنید. حتما مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و از دهان شویه استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که از ذرات باقی مانده مواد غذایی هنگام غذا خوردن خلاص می شوید.

شست و شو با آب گرم

شست و شو با آب نمک گرم یک درمان طبیعی و عالی برای رفع درد است. غرغره آب نمک گرم باعث بهبود زخم ها یا بریدگی های ایجاد شده در دهان و لثه های شما می شود.

ماساژ لثه

ماساژ دادن لثه با انگشت مخصوصا بعد از استفاده از کمپرس یخ تاثیر زیادی در کاهش دندان درد شما دارد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 113 تاريخ : سه شنبه 25 مرداد 1401 ساعت: 19:48

لمینت دندان یک نوع از ونیرهای دندانپزشکی است که از آن برای رفع کردن عیب هایی که در ظاهر دندان وجود دارد استفاده می شود. ونیرهای دندانپزشکی لایه های بسیار نازک هستند که همرنگ دندان بوده و به سطح بالایی دندان های آسیب دبده می چسبد. از لمینت های دندانی برای رفع مشکلات ظاهری دندان ها استفاده می شود.

کاربرد لمینت دندان

یکی از روش هایی که بوسیله آن به زیباسازی طرح لبخند کمک می شود، لمینت دندان است. با استفاده از لمینت دندان می شود مشکلات زیر را حل کرد:

  • تغییر رنگ دندان ها که برطرف نمی شودپ
  • که دندانی که از بین نمی رود
  • شکستگی دندان ها
  • لب پر شدگی دندان ها
  • ترک خوردگی دندان ها
  • ساییده شدن دندان ها
  • کوتاه بودن یک یا چند دندان
  • فاصله بین دندان
  • نامرتبی بسیار جزئی دندان ها

دلایل اینکه چرا لمینت دندان بدترین روش مرتب کردن دندان هاست؟

با 4 دلیل زیر می توانید متوجه بشوید که چرا لمینت دندان بدترین روش مرتب کردن دندان هاست:

  • اصلی ترین کاربرد لمینت دندان بهبود زیبایی و رفع مشکلات زیبایی دندان هاست نه مرتب سازی دندان ها.
  • لمینت دندان یک روش تهاجمی است و به مینای دندان بصورت همیشگی آسیب می زند.
  • این روش یک راه موقت برای و ظاهری برای پنهان کردن نامرتبی دندان هاست و هر موقع که برداشته شوند دندان ها دوباره نامرتب هستند.
  • مقرون به صرفه و اقتصادی نیستند.

ارتودنسی دندان

یکی از قدیمی ترین شاخه های دندانپزشکی،که بسیار تخصصی هم هستند ارتودنسی دندان است. متخصص ارتودنسی باید نامرتبی های دندانی را تشخیص بدهد و ناهنجاری فکی را درمان کند. در آخر نیز اقدام به پیشگیری و درمان این ناهنجاری ها می کند. زمانی که احساس می کنید در طرح لبخند شما دندان های نامرتبی وجود دارند، در هر سنی که هستید برای مرتب کردنشان فقط و فقط باید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

این متخصصان با دانشی که آموخته اند و با کمک وسایل خاصی اقدام به مرتب سازی دندان ها می کنند. وسایل و روش های مختلفی برای این منظور وجود دارد. شما در هنگام انتخاب روش ارتودنسی باید توجه داشته باشید که بهترین روش ارتودنسی متناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.

البته باید توجه داشته باشید که ما در ایران کمبود شدید متخصص ارتودنسی  داریم. این متخصص کارش مرتب کردن دندان‌ها و رفع ناهنجاری‌های فکی و دندانی است. درمان‌هایی که این متخصص انجام می‌دهد واقعاً تخصصی و دشوار هستند و از عهده دندانپزشکان عمومی خارج است. همین مساله معاقبا باعث افزایش هزینه ارتودنسی دندان شده است.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 109 تاريخ : سه شنبه 25 مرداد 1401 ساعت: 18:47

دندانهای زیبا یکی از فاکتورهای زیبایی چهره است، از این رو امروزه همه به دنبال داشتن دندان های سفید و مرتب هستند. دندان های نامرتب و بهم ریخته نه تنها تاثیر منفی در زیبایی چهره افراد دارند، بلکه باعث کاهش اعتماد به نفس آنها نیز می شوند. این افراد بخاطر مشکلات دندانهای خود سعی می کنند کمتر بخندند تا افراد متوجه این مشکلات نشوند. اما خبر خوب اینجاست که این با پیشرفت علم دندانپزشکی و ایجاد روش های جدید درمانی، داشتن دندان های زیبا و بدون نقص برای همه افراد امکان پذیر است.

همانطور که گفتیم یکی از مشکلات رایج دندانی، نامنظمی و شلوغی دندان ها است. روش های متفاوتی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد، که شامل لمینت دندان، کامپوزیت دندان و ارتودنسی دندان است. ما در این مقاله درباره روش کامپوزیت دندان برای درمان نامرتبی دندانها پرداخته ایم.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان از روش‌ های درمانی بدون عوارض جانبی برای زیبایی لبخند است. با استفاده از این روش دندان‌ های پوسیده، شکسته، ترک خورده یا سیاه شده ترمیم می شوند و فواصل بین دندان ها به خوبی پوشانده می شود. در این روش برخلاف لمینت دندان، بدون اینکه حتی کمی از مینای دندان تراش بخورد لایه ای از مواد کامپوزیتی روی دندان ها قرار می گیرد و باعث زیبایی لبخند فرد می شود.

مزایای کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت دندان در صورت آسیب دیدن، قابلیت ترمیم دارد.
  • در کامپوزیت، دندان تراش داده نمی‌ شود و در صورت نیاز این کار به صورت خیلی جزئی انجام می‌ شود.
  • شکل و فرم ظاهری آن مشابه دندان طبیعی است و برای افراد قابل تشخیص نیست.
  • ترمیم کامپوزیت در مدت زمان کوتاه و به آسانی قابل انجام است.
  • این روش درمانی از استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به لمینت دندان برخوردار است.
  • کامپوزیت از شکستگی دندان جلوگیری کرده و از آن در برابر تغییرات دمایی محافظت می ‌کند.
  • برای تهیه کامپوزیت دندان نیاز به قالبگیری و فرستادن به لابراتوار نیست، بنابراین در وقت و هزینه صرفه جویی می ‌شود.

مراقبت از کامپوزیت دندان را بشناسیم

چیزی که باعث افزایش دوام و استحکام کامپوزیت دندان می شود، مراقبت خوب و درست از آن است. در اینجا به این مراقبت‌ ها اشاره می‌ کنیم:

  • برای مراقبت بیشتر از دندان ‌ها حتما آنها را به صورت مرتب مسواک بزنید و حتما از نخ دندان استفاده کنید.
  • استعمال دخانیات موجب تغییر رنگ کامپوزیت شده بنابراین از مصرف آنها خودداری کنید.
  • همچنین استفاده از دهانشویه‌ های توصیه شده توسط دندانپزشک را فراموش نکنید.
  • مصرف مواد غذایی سفت ممکن است به کامپوزیت آسیب وارد کند بنابراین تا جایی که ممکن است در مصرف این مواد غذایی احتیاط کنید.
  • برای معاینه و بررسی وضعیت دندان‌ها حتما چند ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • بعد از مصرف مواد خوراکی رنگی مثل نوشابه و قهوه فورا مسواک بزنید و یا با آب دهان و دندان‌ های خود را بشویید، زیرا امکان تغییر رنگ کامپوزیت بعد مدتی وجود دارد.
تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 107 تاريخ : سه شنبه 25 مرداد 1401 ساعت: 15:22

هزینه درمان انواع ارتودنسی نامرئی شامل ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی اینویزیلاین به دلیل متفاوت بودن روش های درمانی و ابزار استفاده شده، با یکدیگر تفاوت دارد. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب این ارتودنسی و همچنین هزینه انواع ارتودنسی نامرئی در سال 1401 پرداخته ایم، با ما همراه باشید.

مزایای ارتودنسی نامرئی چیست؟

  • ارتودنسی نامرئی روش مناسبی برای درمان فاصله بین دندانها، کراس بایت، اوربایت و آندربایت است.
  • در نوع اینویزیلاین آن، امکان خارج کردن دستگاه ارتودنسی وجود دارد.
  • انواع ارتودنسی نامرئی برخلاف ارتودنسی فلزی برای سایر افراد قابل مشاهده نیستند.
  • ارتودنسی اینویزیلاین در این ارتودنسی به دلیل انعطاف پذیری و جنس نرمی که دارد، سازگاری بیشتری با دهان انسان دارد و باعث ایجاد درد یا زخم در دهان نمی شود.

معایب ارتودنسی نامرئی چیست؟

  • هزینه انواع ارتودنسی نامرئی به دلیل استفاده از دستگاه ها و ابزارهای پیشرفته  تر، بیشتر از ارتودنسی های قدیمی است.
  • در ارتودنسی لینگوال و اینویزیلاین نیاز به همکاری از سوی بیمار زیاد است و اگر این اتفاق نیفتد ارتودنسی به خوبی نصب نشده و هم بیمار و هم ارتودنتیست اذیت خواهند شد.
  • نوع اینویزیلاین این ارتودنسی برای درمان مشکلات شدید دندانی کاربردی نیستند.
  • احتمال گم شدن یا شکسته شدن الاینرها وجود دارد.

هزینه ارتودنسی با بریس های سرامیکی

همانطور که می دانید بریس ها در ارتودنسی سرامیکی مشابه بریس های فلزی هستند و تفاوت آنها با بریسهای معمولی فلزی در این است که بریس های این ارتودنسی به رنگ دندانهای بیمار هستند. این بریس ها به دلیل سرامیکی بودن، رنگی از خود ندارند و به راحتی دیده نمی شوند و بیمار هنگام استفاده از آن اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت. هزینه ارتودنسی با بریس های سرامیکی در سال 1401 از 12 میلیون تومان به بالا تخمین زده شده است.

قیمت ارتودنسی با دستگاه های لینگوال

ارتودنسی لینگوال نوعی ارتودنسی ثابت است که در آن بریس ها به پشت دندانها چسبانده می شوند و درنتیجه برای افراد قابل مشاهده نیستند. نصب و تعمیر بریس ها در این ارتودنسی به دلیل اینکه به داخل دندان چسبانده می شوند، سخت تر از سایر روش هاست و مهارت زیادی را می طلبد و هر ارتودنتیستی این روش را انجام نمی دهد؛ در نتیجه هزینه ااین درمان بیشتر از ارتودنسی های فلزی است. قیمت و هزینه ارتودنسی نامرئی با ارتودنسی لینگوال در سال 1401 به طور میانگین 15 میلیون تومان است که قیمت نسبتا بالایی است.

قیمت ارتودنسی با پلاک های اینویزیلاین

اینویزیلاین ها همان پلاک های شفافی هستند که قادر هستند بدون ایجاد مزاحمت برای بیمار، مشکل ناصاف بودن دندان ها را برطرف کنند. هزینه ارتودنسی نامرئی با این پلاک ها به عواملی مانند تعداد پلاک های لازم برای درمان مشکل بستگی دارد. بنابراین قیمت این ارتودنسی با 5 پلاک با هزینه آن با استفاده از 20 پلاک متفاوت است. به طور میانگین هزینه ارتودنسی نامرئی با پلاک دندانی شفاف در سال 1401 چیزی حدود 10 میلیون تومان خواهد بود.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 107 تاريخ : سه شنبه 25 مرداد 1401 ساعت: 15:19

در سال های اخیر شایعاتی بوجود آمده است که نشان می دهد هزینه های خدمات دندانپزشکی بسیار افزایش پیدا کرده است. ادعا می شود که این افزایش قیمت به دلیل تحریم ها و افزایش نرخ ارز است.

دلیل افزایش قیمت خدمات دندانپزشکی

اما شواهد نشان می دهد که تحریم ها روی تمام بخش های خدمات دندانپزشکی تاثیر نداشته و این افزایش قیمت دلایل دیگری نیز دارد. در ادامه با دلایل اصلی این افزایش قیمت آشنا خواهید شد.

کنترل نشدن هزینه های بخش خصوصی

سال های زیادی است که ایران در معرض تحریم های یک طرفه از سوی غرب است که این امر باعث شده است برخی اقلام دارویی و درمانی را نتوانیم تهیه کنیم. دلیل اصلی افزایش قیمت خدمات دندانپزشکی نیز همین است.

اما باید در نظر داشته باشید که هزینه های خدمات دندانپزشکی که توسط مردم انجام می شود تحت تاثیر تحریم ها نیست. کار تا جایی پیش رفته که حتی تحریم مستقیم بخش پزشکی و دندانپزشکی هم نمی‌توانست هزینه‌ها را تا این مقدار جابجا کند.

برای مثال هزینه ارتودنسی دندان، ایمپلنت دندان، عصب کشی و بقیه هزینه ها در مراکز خصوصی اختلاف زیادی با مراکز دولتی دارد.

عدم وجود کارشناسان دهان و دندان

در کشورهایی که توسعه یافته اند در کنار تربیت متخصص های دندانپزشک، کارشناسان دهان و دندان تربیت و درس آموخته می شوند که در امر حفظ و ارتقای بهداشت دهان و دندان به جامعه کمک می کنند. تخصص اصلی این افراد چکاپ های روتین دندانپزشکی و آموزش بهداشت دهانو دندان به افراد جامعه است.

در کنار این کارشناسان لابراتوارها و انواع شرکت خای خصوصی وجود دارد که این بخش ها به بهبود شرایط دندامپزشکی از راه دور کمک می کنند. برای مثال ابزار و وسایل اولیه ارتودنسی نامرئی در لابراتوارها و آزمایشگاه ها ساخته می شود.

کمبود تعداد متخصصان دندانپزشکی

ما در ایران کمبود شدید متخصص ارتودنسی داریم. مهم ترین کار متخصصان ارتودنسی مرتب کردن دندان ها و ناهنجاری فکی و دندانی است. درمان هایی که توسط متخصص دندانپزشکی انجام می شود بسیار سخت بوده و از عهده دندانپزشکان عمومی خارج است. همین امر باعث شده است که هزینه ارتودنسی دندان افزایش یابد.

هزینه ارتودنسی دندان چقدر است؟

از آنجا که ارتودنسی یک درمان اصولی است و بهترین روش مرتب کردن دندان ها بدون آسیب دیدنشان است، هزینه نسبتا بیشتری نسبت به لمینت دندان دارند. در ساده ترین مورد شما باید حداقل مبلغ 8 میلیون تومان به ازای هر فک برای ارتودنسی پرداخت کنید. این هزینه می تواند بسته به روش درمان و مدت زمان آن بسیار متغییر باشد.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 100 تاريخ : دوشنبه 24 مرداد 1401 ساعت: 20:53

نامرتبی و شلوغی دندان ها که به آن crowding هم گفته می شود، نوعی ناهنجاری دندانی است که علت های مختلفی دارد و ذهن بسیاری از بیماران را درگیر خود کرده است. مراجعه به یک متخصص ارتودنسی برای فهمیدن علل نامنظمی دندان ها، اولین قدم برای داشتن یک درمان موفق و بدون بازگشت است. از جمله رایج ترین دلایل نامنظمی و شلوغی دندان ها که می توان نام برد عبارت است از:

عوامل ژنتیکی

ممکن است افرادی که دچار کراودینگ دندانی هستند، فک کوچک را از پدر و دندان های بزرگ را از مادر خود به ارث برده باشند که در چنین شرایطی، دندان فضای کافی برای رشد ندارند و به صورت نامنظم رشد می کنند.

فک کوچک

همچنین این امکان وجود دارد که اندازه دندان های فردی نرمال باشد اما دلیل کوچک بودن فک او، دندان ها با بهم ریختگی رشد می کنند.

دندان های بزرگ

در برخی موارد هم اندازه فک نرمال است اما سایز دندان ها بزرگتر از حالت معمول است که این حالت هم باعث شلوغی دندانها در فک او می شود.

عادات رفتاری غلط

یکی دیگر از شایع ترین دلایل به هم ریختگی دندان ها به خصوص در کودکان، عادات رفتاری اشتباهی مانند مکیدن انگشتن شست یا خوردن ناخن با دندان است.

رژیم غذایی نامناسب

کودکانی که رژیم غذایی نامناسبی دارند، فکشان به طور کامل رشد نمی کند و دچار نامنظمی دندانی می شوند.

وجود دندان اضافه

بعضی از افراد به صورت ژنتیکی تعداد دندان هایشان بیشتر از حالت نرمال است و همین مساله باعث ایجاد نامرتبی دندانی می شود.

اصلاح نامنظمی دندان ها

همانطور که گفته شد، ناهنجاری دندانی وضعیتی در دهان بیمار است که دندان ها از لحاظ زیبایی شناختی، سلامتی و کارایی در وضعیت مناسبی نیستند. ناهنجاری های دندانی بسیار زیادی مانند کراس بایت، اپن بایت و ... هستند که شایع ترین آنها نامرتبی دندان هاست. متخصصین ارتودنسی و متخصصین دندانپزشکی وظیفه برطرف کردن نامنظمی دندان ها را به عهده دارند.

لمینت دندان

لمینت ها پوسته های نازکی از جنس سرامیک یا کامپوزیت هستند که متناسب با دندان هر فرد به طور اختصاصی برای او ساخته می شود و روی دندان های فرد قرار می گیرد تا مشکلات دندانی فرد مانند کوچک بودن سایز دندان ها، بدرنگ بودن، کج بودن و نامرتب بودن دندان ها را اصلاح کند. قیمت لمینت دندان به نسبت هزینه ارتودنسی دندان کمتر است.

البته لازم به ذکر است که برای درمان با لمینت دندان باید کمی از روی دندان ها تراشیده شوند و سپس قالب گیری انجام شود. در مرحله بعد دندانپزشک لمینت های آماده شده را روی دندان ها می چسباند. لمینت دندان در کنار اصلاح نامنظمی های جزئی دندانی، باعث سفید تر شدن و براق تر شدن دندان ها نیز می شود.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 170 تاريخ : دوشنبه 24 مرداد 1401 ساعت: 15:07

ارتودنسی نامرئی یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی دندان است که شامل ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی شفاف (اینویزیلاین) می شود. این نوع دستگاه های ارتودنسی چندان قابل مشاهده نیستند و مورد استقبال بزرگسالان زیادی قرار گرفته اند و تقاضا برای آن بسیار زیاد است.

البته لازم به ذکر است که در میان هزینه خدمات مختلف دندانپزشکی سال 1401، قیمت ارتودنسی نامرئی به نسبت سایر خدمات حتی انواع دیگر ارتودنسی بالاتر است. در این مقاله عوامل تاثیرگذار در هزینه ارتودنسی نامرئی را بررسی میکنیم؛ پس با ما همراه باشید.

قیمت ارتودنسی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه ارتودنسی دندان مانند هزینه خدمات دندانپزشکی سال 1401 در کلینیک های مختلف با یکدیگر فرق دارد. از جمله عواملی که در هزینه ارتودنسی نامرئی تاثیرگذار است عبارتند از:

  • شدت ناهنجاری و نامنظمی دندان های شما در قیمت نهایی ارتودنسی شما تاثیرگذار است.
  • انجام خدمات ارتودنسی در مراکز دندانپزشکی دولتی به نسبت مراکز تخصصی هزینه کمتری را برایتان می تراشد.
  • نوع ارتودنسی نامرئی انتخاب شده برای شما در هزینه خدمات ارتودنسی تاثیرگذار است.
  • طول دوره درمان، نقش بسیار تعیین کننده ای در قیمت این روش درمانی دارد.
  • سن مراجعه کننده برای انجام ارتودنسی، در انتخاب نوع دستگاه و درنتیجه هزینه درمان تاثیرگذار و مهم است.
  • تخصص، مهارت و تجربه دندانپزشک متخصص یا ارتودنتیست هم تاثیر بسزایی در هزینه خدمات ارتودنسی شما دارد. برای مثال اگر درمان ارتودنسی شما را یک دندانپزشک عمومی انجام دهد هزینه کمتری به نسبت یک متخصص ارتودنسی با مهارت و باتجربه دریافت خواهد کرد.

مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارتودنسی نامرئی

در میان موارد نام برده شده در بالا، نوع دستگاه ارتودنسی استفاده شده، شدت ناهنجاری دندان های شما و سن بیمار مهم ترین نقش را در تعیین قیمت ارتودنسی نامرئی دارند، که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

نقش شدت ناهنجاری دندانها

شدت ناهنجاری های دندانی نقش موثری در برآورد هزینه ارتودنسی دندان دارد. افرادی که مشکلات جزئی در دندانهای خود دارند، در مدت زمان کوتاهی به نتیجه دلخواه خود از درمان می رسند، اما برخی دیگر شدت ناهنجاری دندان هایشان بسیار شدید است و ممکن است درمان آنها بیشتر از یک سال طول بکشد.

همچنین در صورتی که فقط تعداد مشخصی از دندانهای یک فرد یا یک فک او نیاز به درمان داشته باشند، هزینه کمتری به نسبت ارتودنسی کامل دندان ها برای او خواهند داشت.

نقش نوع دستگاه ارتودنسی

متخصص ارتودنسی از دستگاه های مختلفی برای درمان ارتودنسی نامرئی استفاده می کند که شامل ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی با الاینرهای شفاف است. هر کدام از این نوع دستگاه ها قیمت متفاوتی به نسبت یکدیگر دارند.

تاثیر سن

در سن کودکی چون دندان ها هنوز ضعیف هستند و انعطاف پذیری آنها بالا است، درمان ارتودنسی در مدت زمان کوتاهی با هزینه کمتری انجام می شود. در صورتی که درمان ارتودنسی در سنین بزرگسالی، به دلیل تکامل پیدا کردن رشد استخوان ها و عدم انعطاف پذیری نیاز به صرف زمان بیشتر و هزینه بیشتری است.

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 88 تاريخ : دوشنبه 24 مرداد 1401 ساعت: 15:06

خرید طلا برای ما ایرانیان مخصوصا بانوان از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر کادو دادن و خریدن طلا به عنوان نشان عروسی و ازدواج، خرید طلا یکی از گزینه های اصلی ما برای سرمایه گذاری و یا پس انداز کردن است. نکته ای که در این بین حائز اهمیت است این است که ما برای خرید جواهر و طلا هزینه زیادی متقبل می شویم در حالی که اطلاعات کمی درباره این موضوع داریم و تشخیص تقلبی از اصل بودن طلا، کیفیت آن و دست دوم یا نو بودن آن تقریبا برای ما غیر ممکن است. به همین دلیل ممکن است به راحتی ضرر کنیم یا سرمان کلاه رود.

خواندن این مطلب به شما کمک می کند که بتوانید با اطمینان بیشتری طلای مورد نظرتان را بخرید. حقیقت این است كه طلا فروش با صدور فاكتور برای محصول طلا، طلای خریداری شده را تضمین كرده و در قبال اصلی یا تقلبی بودن، آن مسئول است.

تشخیص طلای دست دوم از نو

به گفته‌ متخصصان، روش دقیقی برای تشخیص دست دوم بودن طلایی که استفاده‌ کمی از آن شده وجود ندارد. اما به طور کلی بهترین راه برای تشخیص دست دوم بودن طلا، بررسی دقیق ظاهر طلا و به‌ خصوص قفل و بند طلاست. این قسمت ‌ها معمولا برخورد و اصطکاک بیشتری دارند و در طلاهای دست دوم از براقیت کمتری نسبت به طلای نو برخوردارند. حتی در بعضی موارد خش‌ هایی نیز روی آن‌ ها به چشم می ‌خورد.

اصطلاحات مرتبط با طلا

مثقال: هر مثقال طلا برابر با ۶۰۸/ ۴ گرم است.

سوت: هر گرم طلا برابر با ۱۰۰۰ سوت است.

قیراط: هر قیراط طلا برابر با ۲۰۰ سوت می‌باشد.

سکه ربع بهار آزادی: وزنی برابر با ۰۳۲۲۵/ ۲ گرم با عیار ۹۰۰ دارد. (عیار ۲۲ هم خوانده می‌ شود)

سکه نیم بهار آزادی: وزنی برابر با ۰۶۶۵ / ۴ گرم با عیار ۹۰۰ دارد.

سکه تمام بهار آزادی: وزنی برابر با ۱۳۳ /۸ با عیار ۹۰۰ دارد.

اجرت: بابت هرگرم ساخت طلا شما باید مبلغی را به عنوان اجرت به طلا ساز بدهید که میزان متفاوتی دارد.

قیمت طلا: قیمت روز طلا طلا معمولا توسط اتحادیه اعلام می ‌شود. در ایران معمولا قیمت را براساس یک گرم طلای ۱۸ عیار آب شده اعلام می کنند.

تشخیص اصل بودن جواهرات

تشخیص سنگ ‌های قیمتی تقلبی از اصل توسط خریداران امكان ‌پذیر نیست. توصیه ما به شما این است که جواهرات و سنگ های قیمتی را فقط از واحد هایی که تحت نظارت اتحادیه صنف طلا و جواهر هستتند خریداری کنید تا در صورت بروز مشکل و هرگونه خلاف، امکان پیگیری وجود داشته باشد.

منبع: https://www.asby.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 177 تاريخ : يکشنبه 23 مرداد 1401 ساعت: 18:49

یکی از شاحه های درمانی معروف در دندانپزشکی، ارتودنسی است که با هدف صاف و مرتب کردن دندان ها انجام می شود. متخصص ارتودنسی یا همان ارتودنتیست پس از معاینه اولیه و عکس برداری با توجه به شرایط بیمار و شدت ناهنجاری های دندان و فک او، تصمیم می گیرد که برای درمان از کدام یک از روش های انجام ارتودنسی (ارتودنسی ثابت یا متحرک) استفاده کند.

ارتودنسی ثابت یکی از موثر ترین روش های ارتودنسی برای اصلاح بد شکلی دندان و فک و به وجود آوردن لبخندی زیبا و بدون نقص به شمار می آید. این ارتودنسی از براکت هایی تشکیل شده است که امکان شخصی سازی آنها وجود دارد. اطراف براکت های فلزی یا سرامیکی ارتودنسی، کش هایی قرار می گیرد که رنگ های مختلفی دارد و باعث می شود براکت ها رنگی به نظر برسند.

ارتودنسی رنگی از شیوه های تقریباً نوین در ارتودنسی دندان به شمار می رود که تنها در ارتودنسی ثابت کاربرد دارد و تعداد زیادی از افراد مخصوصاً نوجوانان و کودکان را جذب خود کرده است. در حقیقت منظور از ارتودنسی رنگی این است که برای نگه داشتن براکت ها از حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلف به کار رفته است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

نکات انتخاب رنگ در ارتودنسی رنگی

انتخاب رنگ برای سیم های ارتودنسی کاملا سلیقه ای است و می توان معیار های زیادی را برای انتخاب آن در نظر گرفت. از رنگ های زیادی  می توان در ارتودنسی رنگی استفاده کرد. رنگ سفید مناسب افرادی است که دوست ندارند ارتودنسی آنها به چشم بیاید، چون این رنگ کمتر جلب توجه می کند اما این کته را باید در نظر داشت که اگر رنگی انتخاب کنید که خیلی روشن و شفاف باشد؛ ممکن است زود کثیف شود و ظاهر خوبی نداشته باشد.

انتخاب رنگ زرد باعث می شود که دندان ها زردتر جلوه کنند و همچنین انتخاب رنگ مشکی نیز سبب می شود که دندان های سالم شما، پوسیده و خراب نشان داده شوند.

مراقبت و نگهداری از ارتودنسی رنگی

بهداشت و مراقبت از ارتودنسی رنگی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی هم ظاهر دستگاه ناخوشایند می شود و هم کش ها تغییر رنگ می دهند. همچنین باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها نیز می شود. در نتیجه هنگام استفاده از ارتودنسی رعایت نکات زیر ضروری است:

  • برای جلوگیری از تغییر رنگ کش ها از خوردن مواد غذایی شیرین و چسبناک خودداری کنید.
  • خوردن چای و قهوه را به حداقل برسانید.
  • حتما بعد از غذا خوردن و نوشیدن مایعات رنگی مسواک بزنید.
  • به صورت منظم (هر 6 تا 8 هفته یک بار) برای تعویض کش ها به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 129 تاريخ : يکشنبه 23 مرداد 1401 ساعت: 18:43

سال هاست که برای رفع مشکلات ظاهری دندانها از روکش های مختلفی استفاده می شود که هر یک از آن ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. روکش های سرامیکی  و کامپوزیتی معروف ترین این درمان ها هستند تا بتوان از طریق آنها به درمان بدرنگی، بد فرمی و نامنظمی، کوتاهی و فواصل بین دندانی پرداخت. اما این درمانها مشکلات خاص خود را نیز دارند، مانند تراش خوردن سطح دندانها، مقاومت کم روکش ها، شکستن و رنگ پذیری آنها، ظاهر نامتعارف و عمر کوتاه.

لمینت دندان

لمینت لایه ای نازک از جنس چینی است که سطح بیرونی و لبه دندان ها را می پوشاند و می تواند رنگ، فرم و موقعیت انها را تغییر دهد. در مواقعی از لمینت ها استفاده می شود که نامرتبی دندان ها زیاد بوده و مستلزم تراش زیادی باشد. هنگامی که دندان های جلویی بد رنگ شده، ترک خورده یا دچار شکستگی شده اند و یا فاصله بین دندانها با ارتودنسی برطرف نمی شود، می توان با ارتودنسی به اصلاح این موارد پرداخت.

در لمینت دندانپزشک شما مقدار بسیار کمی از مینای دندان شما که نیاز به درمان دارد را تراش می دهد. این تراش به میزانی انجام می شود که دندان ها هنگام لبخند حجیم به نظر نرسند و حالت طبیعی خود را حفظ کنند. این روکش در لابراتوار ساخته می شود و بعد از تراش کمی از مینای دندان، از دندان بیمار قالب گیری می شود.

عمر لمینت ها به میزان مراقبت از لمینت دندان توسط بیمار و همچنین مهارت دندانپزشک، انجام صحیح مراحل نصب، شیوه بستن دندان ها روی هم و وجود عادت هایی مانند دندان قروچه بستگی دارد. بنابراین استفاده از لامینیت به افرادی که بهداشت خوبی ندارند و یا مبتلا به مشکلات لثه ای درمان نشده، پوسیدگی های شدید دندانی دارند و یا مینای دندانشان تا حدی زیادی از بین رفته و کوتاه شده است اصلا پیشنهاد نمی شود.

لومینیر چیست؟

لومینیر ساختاری بسیار نازک از جنس پرسلن است که به دندانها متصل میشود و نقص های دندانی را می پوشاند. لومینیر فقط سطحی از دندان را که در معرض دید قرار میگیرد می پوشاند و برای اصلاح خط لبخند، کاهش فواصل بین دندانی، رفع بدرنگی و بدشکلی و نامرتب و کوتاه بودن دندان ها استفاده می شود.

به روش لومینیر، لمینت دندان بدون تراش نیز گفته می شود زیرا این روکش آنقدری نازک است که برای چسباندن آن به دندان نیازی به تراش دادن دندانها نداریم. به همین دلیل می توان بعد از انجام این روش درمانی، در صورت پشیمانی آن را به راحتی از روی دندان برداشت.

برای انجام درمان لومینیر ابتدا از دندانهای بیمار قالبگیری می شود و نهایتا در جلسه بعدی درمان انجام می شود و لومینیر ها روی دندان ها نصب می شود.

منبع: https://www.chalava.ir/

تونو تایمز...
ما را در سایت تونو تایمز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نت ابزار toknowtimes بازدید : 132 تاريخ : شنبه 22 مرداد 1401 ساعت: 20:21